poniedziałek, 6 stycznia 2014

Dzień z pomiarami - FCL, LYR, Sabre, kable

Hejo, siadłem, zainstalowałem RMAA i postanowiłem sobie popatrzeć na wykresy i co one mówią o tym co słyszę.

Zanim pochwalę się wynikami, kilka spostrzeżeń:
1. Do porównań wybrałem najlepszy z 5ciu testów w danej konfiguracji. Testy powtarzałem w niezmienionych warunkach
2. Platforma testowa składała się z:
- PC: Windows 8.1 x64, Core i7 - 3820@3,6GHz, 32GM RAM, 2xKingston 256GB SSD + 2x WD Scorpion 1TB, nVidia Geforce GTX460 SLi,
- Sabre DAC mojej konstrukcji, wyposażonego w USB converter na XMOS
- IC Bass Heavy - Miedziany
- IC Silver - Srebrny + miedziany rdzeń.
- FatCubeLinear
- Schiit Lyr + Lampy
- Kabel połączeniowy Jack <-> Jack
4. Wyniki byłem w stanie zmanipulować dzwoniąc w czasie testu przez komórkę. Tak samo jak zakładając stalowy garnek na testowany przedmiot. Faktem jednak jest, że nigdy nie udało mi się uzyskać manipulacjami wyniku lepszego od najlepszego nie modyfikowanego. Za to powtarzalność w dół jak najbardziej. Najbardziej podatny okazał się AK120, więc jego pomiary pominę :P
5. Parowane przez specjalistów na urządzeniach pomiarowych lampy, potrafią mieć 1 do 2dB różnicy w głośności kanałów. Strange...Jedne urządzenia pomiarowe kłamią. Które? Czy te gdzie musiałem za parowanie dopłacić 100 pln czy te darmowe? Nie mnie oceniać. IMHO jednak RMAA i pomiary z tego umieszczane w necie są hmmm...

Ale po kolei, najpierw pomiary gołego DAC, raz przez SPDiF a raz przez USB:


Podsumowanie



TestSabre SPDiFSabre
Xmos
Integra
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: -0.10, -0.34-0.10, -0.37-0.14, -0.20
Noise level, dB (A): -90.9-91.7-89.2
Dynamic range, dB (A): 90.891.689.1
THD, %: 0.01000.00980.458
IMD + Noise, %: 0.0240.0200.424
Stereo crosstalk, dB: -89.3-90.0-88.8

I wykresy:











Wyniki są ciekawe. Żeby nie powiedzieć bardzo ciekawe :) I podejrzewam, że poniekąd dlatego, że korzystałem z wejścia liniowego w zintegrowanej karcie muzycznej. Dają jednak punkt odniesienia do dalszych pomiarów.

Kolej na FCL połączony do DAC przez kabelek ze srebra i przez kabelek z miedzi (Bass Heavy)


Podsumowanie

TestFCL
Srebro
FCL
Bass Heavy
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.04, -0.24+0.04, -0.23
Noise level, dB (A): -84.2-84.4
Dynamic range, dB (A): 84.284.4
THD, %: 0.00950.0091
IMD + Noise, %: 0.0270.027
Stereo crosstalk, dB: -84.1-84.9

I kolejne wykresy:












Gołym okiem widać, że różnice pomiędzy kablami są. A skoro widać okiem, to i może nie jest to zbiorowa halucynacja? Nie wiem...

W przypadku Schiit Lyr, różnica pomiędzy kabelkami nie była już tak duża.

Podsumowanie

TestLYR
Srebro
6N1P
LYR
Bass Heavy
6N1P
Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.19, -0.09+0.20, -0.09
Noise level, dB (A): -81.3-81.3
Dynamic range, dB (A): 81.381.3
THD, %: 0.01000.0099
IMD + Noise, %: 0.0960.102
Stereo crosstalk, dB: -84.0-82.1

I oczywiście wykresy.














Tutaj również widać delikatną różnicę pomiędzy kablami. 

Na koniec warto by było podsumować to co otrzymałem. Na ucho Srebrny kabel brzmi jaśniej niż kabel miedziany. Nie wiem czy wykresy oddają to w sposób jednoznaczny. Tak naprawdę nie wiem co o tym wszystkim myśleć, bo na wykresach różnica jest widoczna, na ucho również. Nie jestem do końca jednak pewien, że to co widzę pokrywa się z tym co słyszę. 

Wiem natomiast jedno. RMAA uzależnia. Sprawdzanie co wyjdzie w kolejnym badaniu jest jak gra w totka. A nóż tym razem wyniki będą kosmiczne i okaże się, że "jestę konstruktorę"?


ps. Wiem, że powinienem to wkleić jako post na forum, ale pisałem to nie dość, że na raty, to jeszcze przeklejałem tabelki w htmlu z RMAA a forum mi tego nie przyjmowało. Mam nadzieję, że mi wybaczycie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz